گوهرهای نه‌چندان گران‌قیمت یا سنگ‌های نیمه‌قیمتی

در این مطلب با گوهرها یا سنگ‌های نیمه‌قیمتی و ویژگی‌های آنها آشنا خواهید‌شد. برای آنکه بدانید گوهرها یا سنگ‌های زینتی چگونه به دو دسته قیمتی و نیمه‌قیمتی تقسیم می‌شوند، اینجا را بخوانید.

سنگ‌های نیمه‌قیمتی یا گوهرها، به کانی‌ها و یا اجسام آلی گفته می‌شود که طبیعی بوده و دارای شاخصه‌هایی از جمله زیبایی (Beauty)، کمیابی (Rarity) و استحکام و استقامت (Durability) می‌باشند.

سنگ‌های نیمه‌قیمتی دارای کیفیت‌های متفاوتی می‌باشند که در زیبایی آنها تاثیر بسزایی دارد. ما در جواهرات سفارشی، از سنگ‌های نیمه قیمتی با بالاترین کیفیت استفاده می‌کنیم.

سنگ های قیمت یا گوهرها

ویژگی گوهرها یا سنگ‌های نیمه‌قیمتی

سنگ‌های نیمه‌قیمتی عموماً در یک یا چند شاخصه زیبایی، کمیابی و استقامت امتیاز بالایی نمی‌گیرند و نسبت به سنگ‌های قیمتی همچون الماس، زمرد، یاقوت سرخ و یاقوت کبود از ارزش کمتری برخوردارند. برای آشنایی بیشتر با سنگ‌های قیمتی اینجا را ببینید. در ادامه مطلب می‌توانید با معروف‌ترین سنگ‌های نیمه‌قیمتی آشنا شوید:

مروارید (Pearl)

مروارید

مروارید محبوب‌ترین گوهری است که در همه زمان‌ها و در رنگ‌های مختلفی دیده شده است. نام دیگر آن دُر است. مشهورترین مرواریدها سفید و کرم هستند، اما در رنگ‌های مختلف وجود دارد. مروارید طبیعی در اطراف یک جسم خارجی میکروسکوپی، که درون صدف وارد می‌شود تشکیل می‌گردد. مروارید پرورشی از وارد کردن این جسم خارجی به درون صدف تشکیل می‌شود. برای آنکه بیشتر درمورد مروارید بدانید ویکیپدیا را بخوانید.

پرویدوت یا زبرجد (Peridot)

پریدوت یا زبرجد

پریدوت یا زبرجد اولین بار توسط مصریان باستان در جزیره‌ای به نام زبرجد در دریای سرخ استخراج شد، پریدوت‌های با‌کیفیت خوب و بزرگ در موزه‌های مختلف در دنیا دیده می‌شود. مصری‌ها این گوهر را گوهر خورشید نامیده‌اند. امروزه این سنگ به دلیل رنگ زیبا، سبز مایل به زرد، و همچنین تاریخچه طولانی به عنوان سنگی گران‌قیمت در بازارهای جهانی شناخته شده است. نمونه‌های بزرگ و خوش رنگ این گوهر می‌تواند بسیار جذاب باشد و نمونه‌های کوچک آن برای استفاده در جواهرات در همه رنج‌های قیمتی موجود است. برای آنکه بیشتر درمورد زبرجد بدانید، ویکیپدیا را بخوانید.

اپال (Opal)

اپال

رومیان باستان به این دلیل که اپال رنگ‌های سنگ‌های دیگر را داشته، بر این باور بوده‌اند که این سنگ ارزشمندتر و قدرتمند‌تر از سایر گوهرها است. اپال دارای پدیده رنگین‌کمانی می‌باشد به همین علت پیشینیان اعتقاد داشته‌اند که این سنگ دارای رعد و برق است و در زمان رعد و برق از آسمان افتاده است. زمانی که استرالیا شروع به استخراج تجاری اوپال در سال ۱۸۹۰ نمود به سرعت به اولین منبع جهانی سنگ اپال تبدیل شد. معروف‌ترین و ارزشمندترین اپال، اپال آتشین است. برای آنکه بیشتر درمورد اپال بدانید، ویکیپدیا را بخوانید.
مقالۀ پیشنهادی:  تاج شهبانو Crown of the Empress

مورگانایت (Morganite)

مورگانایت

رنگ ملایم و دلنشین مورگانایت به دلیل وجود عنصر منگنز در ساختار شیمیایی آن می‌باشد. این گوهر دارای چندرنگی قوی با رنگ‌های صورتی روشن و صورتی مایل به ارغوانی است. رنگ‌های قوی در این گوهر به ندرت دیده می‌شود و بهترین رنگ در این گوهرها در قطعه‌های بزرگ دیده می‌شود.

سنگ ماه (Moonstone)

این سنگ را با «سنگ‌های ماه» اشتباه نگیرید. سنگ ماه یکی از سنگ‌های گروه فلدسپار است. در هنگام شکل گرفتن این سنگ لایه‌های مختلفی روی هم قرار می‌گیرند که در نهایت زمانی‌که نور به این سنگ می‌تابد باعث ایجاد پدیده‌ای به نام Adularescence می‌شود. برای آنکه بیشتر درمورد سنگ ماه بدانید، ویکیپدیا را بخوانید.

لاجورد (Lapis Lazuli)

لاجورد

این سنگ باستانی از ترکیب چند کانی به وجود آمده است. مهمترین این کانیها لازورایت، کلسایت و پایرایت هستند. رنگ لاجوردی به دلیل وجود لازورایت می‌باشد. برای آنکه بیشتر درمورد سنگ لاجورد بدانید، ویکیپدیا را بخوانید.

جید (Jade)

سنگ جید

جید دارای ریشه‌های فرهنگی و تاریخی است و از زمانی که انسان‌های ما‌قبل تاریخ در غارها پناه داشتند جزو سنگ‌های نیمه‌قیمتی مورد استفاده آنها بوده است. در تمامی دنیا این سفت‌ترین کانی را به شکل سلاح، ابزار، زیورآلات و اشیای آیینی در‌آورده‌اند. این اعتقاد وجود دارد که در کنده‌کاری و حجاری این  سنگ از نیروهای آسمان و زمین و نیروهای عرفانی زندگی و مرگ استفاده می‌شود.

کوارتز (Quartz)

کوارتز

نام دیگر این سنگ دُر کوهی است. میلیاردها نفر در هر روز از کوارتز استفاده می‌کنند ولی از آن اطلاع ندارند. بلورهای ریز کوارتز در داخل ساعت‌های مچی و دیواری پنهان شده‌اند. این بلورهای سفید یا شفاف در سراسر جهان یافت می‌شوند. توانایی تبدیل دو جانبه فشار مکانیکی و الکتریسیته به یکدیگر «خاصیت پیزو‌الکتریک» نامیده می‌شود. بلورهای کوارتز که دارای این خاصیت هستند با یک ولتاژ معین برق همیشه با بسامد یا فرکانس خاصی به ارتعاش در می‌آیند. برای آنکه بیشتر درمورد کوارتز بدانید، ویکیپدیا را بخوانید.

رز کوارتز (Rose Quartz)

رز کوارتز یا کوارتز صورتی

رنگ رز کوارتز از صورتی خیلی روشن (نزدیک به سفید) تا صورتی تیره تغییر می‌کند. رنگ‌های این سنگ معمولاَ در اندازه‌های بزرگ بسیار جذاب و چشم نواز است. نمونه‌های رزکوارتز با رنگ خوب در اندازه‌های کوچک تقریباَ کمیاب است. رزکوارتز معمولاَ به صورت توده‌ای یافت می‌شود، بنابراین کریستالی که خوب رشد کرده و شکل مناسبی داشته باشد، بسیار گران‌قمیت است. برای آنکه بیشتر درمورد کوارتز بدانید، ویکیپدیا را بخوانید.

عقیق (Agate)

عقیق

واژه عقیق از اسم رودخانه‌ای به نام آگات در شبه جزیره سیسیل مشتق شده است. احتمالاً از بستر این رودخانه در ایام قدیم قلوه سنگ‌های عقیق به دست می‌آمده است. ازدیرباز قبایل و ملل مختلف عقیق را سنگ مقدسی می‌دانسته‌اند و آن را از خود دور نمی‌کردند. عقیق سنگی است که آن را حامی انسان درمقابل بلایا و حوادث به ویژه درجنگها می‌شمارند و برخی معتقدند برای افزایش درآمد و رونق کسب و کار وآسان شدن کارها بسیار مفید است. عقیق دررنگهای قرمز، زرد، خاکستری مایل به آبی و سفید یافت می‌شود. برای آنکه بیشتر درمورد عقیق بدانید، ویکیپدیا را بخوانید.
مقالۀ پیشنهادی:  چگونه بهترین حلقه ازدواج را داشته باشیم؟

گارنت (Garnet)

گارنت

گارنت قرمز داستان طولانی دارد، اما امروزه رنگ‌های دیگری از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد مانند سبز، نارنجی، نارنجی مایل به صورتی، قرمز مایل به بنفش و حتی آبی. گارنت قرمز از رایج‌ترین گوهرهای مورد استفاده است و بقیه رنگ‌ها به فراوانی این رنگ نیستند. به عنوان مثال ساورایت که گارنت سبز است بسیار نادر است و برای تشکیل شدن هم نیازمند شرایط خاصی می‌باشد. برای آنکه بیشتر درمورد گارنت بدانید، ویکیپدیا را بخوانید.

فیروزه (Turquoise)

فیروزه

فیروزه از جمله سنگ‌های نیمه‌قیمتی است که تنها در نقاط کمی از کره زمین یافت می‌گردد، این مناطق عموما خشک هستند و خاک اسیدی دارند و همچنین آب‌های زیرزمینی دارای مقدار مس بالا در زیر آنها جریان دارد که با مواد معدنی حاوی فسفر و آلومینیوم واکنش می‌دهند. نتیجه این فرآیند رسوب‌گذاری یک سنگ متخلخل، نیمه‌کدر تا کدر کامل، از مس هیدرات شده و فسفات آلومینیوم می‌باشد. فیروزه نیشابور از مرغوب‌ترین فیروزه‌ها در دنیا است و پس از آن فیروزه آمریکا به علت رگه‌های کمتر، بسیار مورد توجه است. در ایران نیز فیروزه کرمان در رده پایین‌تری نسبت به نیشابور قراردارد. برای آنکه بیشتر درمورد فیروزه بدانید، ویکیپدیا را بخوانید.

تورمالین (Tourmaline)

تورمالین

این سنگ در رنگ‌های متنوعی دیده می‌شود. رنگ‌های تورمالین دلایل مختلفی دارند. این‌گونه توافق شده است که عناصر آهن و احتمالاً تیتانیوم رنگ سبز و آبی را در این سنگ ایجاد می‌نماید. منگنز رنگ قرمز و صورتی و احتمالاً زرد را ایجاد می‌کند. برخی از سنگ‌های تورمالین که دو رنگ می‌باشند، منطقه رنگی خود را به اشعه رادیواکتیو مدیون می‌باشند که هم به صورت طبیعی وجود دارد و هم آزمایشگاهی. برای آنکه بیشتر درمورد تورمالین بدانید، ویکیپدیا را بخوانید.

توپاز (Topaz)

توپاز

توپاز در واقع دارای محدوده رنگ فوق العاده‌ای است که علاوه بر قهوه‌ای شامل رنگ‌های متفاوتی از آبی، سبز، زرد، نارنجی، قرمز، صورتی و ارغوانی می‌شود. توپاز بیرنگ بسیار فراوان است و معمولاً مورد بهسازی قرار می‌گیرد تا رنگ آبی به دست آید. توپاز همچنین دارای چندرنگی می‌باشد به این معنی که سنگ در جهت‌های مختلف می‌تواند رنگهای متفاوتی را نشان دهد. برای آنکه بیشتر درمورد تورمالین بدانید، ویکیپدیا را بخوانید.
مقالۀ پیشنهادی:  ایده پیشنهاد ازدواج سورپرایز یا غافلگیرکننده

اسپینل (Spinel)

اسپینل

نام دیگر این سنگ لعل است. تا همین اواخر اسپینل به عنوان یک گوهر محبوب و قابل‌قبول برای مصرف‌کنندگان شناخته نشده بود، تا زمانی که اسپینل به دلیل رنگ خوب و تاریخچه خوب توانست جایگزین مناسبی برای یاقوت قرمز باشد. در زمان‌های باستان در معادن جنوب شرقی آسیا کریستال بزرگ استثنایی قرمز اسپینل بوده است که جزیی از گنج‌های پادشاهان و امپراطورها محسوب می‌شده که اغلب به عنوان غنیمت در جنگها دست به دست گردیده است. برای آنکه بیشتر درمورد اسپینل بدانید، ویکیپدیا را بخوانید.

آمتیست (Amethyst)

آمتیست

تا قرن نوزدهم آمتیست نیز مانند یاقوت قرمز و زمرد سنگ گران‌قیمتی محسوب می‌شد تا وقتی معادن بزرگ برزیل کشف شد. در یونان باستان باور داشتند که سنگ آمتیست برای جلوگیری از مسمومیت است و برای همین آن را آمیستوس به معنی “مست نیست” نام نهادند. امروزه آمتیست به عنوان با ارزش‌ترین نوع کوارتز مورد تقاضای طراحان و فروشگاه‌های بزرگ جواهرات است و همچنین رنگ ارغوانی آن مورد توجه مصرف کنندگان است. برای آنکه بیشتر درمورد آمتیست بدانید، ویکیپدیا را بخوانید.

سیترین (Citrine)

سیترین

سیترین در طبیعت کمیاب است. در گذشته رنگ قهوه‌ای آن را با توپاز اشتباه می‌گرفتند. امروزه رنگ جذاب آن، به همراه مقاومت بالای آن باعث شده که بیشترین فروش را در بین سنگ‌های زرد- نارنجی داشته باشد. محبوب‌ترین رنگ سیترین نارنجی مایل به قرمز یا قهوه‌ای است. برای آنکه بیشتر درمورد سیترین بدانید، ویکیپدیا را بخوانید.

آکوامارین (Aquamarine)

آکوامارین

نام آکوامارین از زبان لاتین گرفته شده است و برای آرام کردن امواج و ایمن نگه داشتن ملوان‌ها استفاده می‌شده. اعتقاد بر این است که این سنگ برای متولدین اسفند ازدواج شادی را به همراه می‌آورد. آکوامارین یکی از بهترین سنگ‌هایی است که متشکل از پاکی و شفافیت خوب و به رنگ آبی تا سبز آبی است. مثل خیلی از بریل‌ها، آکوامارین‌ها نیز تشکیل کریستال‌های بزرگ و مناسب جواهرات را می‌دهد.

کهربا (Amber)

کهربا

یونانیان کهربا را «الکترون» ویا «زاده خورشید» می‌نامند. هومر درخشش آن را می‌پرستید. مصریان باستان کهربا را در مقبره‌ها برای زندگی پس از مرگ دفن می‌کردند. امروزه کهربا برای دانشمندان نیز ارزشمند است، زیرا با محبوس نگه داشتن موجودات و گیاهان گذشته یک پنجره باز به سوی اکوسیستم گذشته زمین است. برای آنکه بیشتر درمورد کهربا بدانید، ویکیپدیا را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید