کامل‌ترین تاریخچه برند تیفانی از ابتدا تا کنون (.Tiffany & Co)

خلق برند

کامل‌ترین تاریخچه برند تیفانی (.Tiffany & Co) از ابتدا تا کنون را در این نوشته با هم می‌خوانیم. جواهرات تیفانی و برند تیفانی امروزه یکی از نمادین‌ترین جواهرات می‌باشد.  داستان تیفانی از سال 1837 شروع شد، زمانی که چارلز لوئیس تیفانی 25 ساله و دوستش جان بی یانگ، با 1000 دلاری که چارلز لوئیس از پدرش قرض کرده بود یک فروشگاه کوچک لوازم‌التحریر و کالاهای لوکس را در شهر نیویورک، خیابان برادوی، شماره 259 افتتاح کردند و به این ترتیب یکی از معروف‌ترین برندهای دنیا خلق شد.
چارلز لوئیس تیفانی

رشد و توسعه

در سال 1841 تاجری به نام اِلیس با آنها شریک شد و نام فروشگاه آنها به تیفانی و یونگ و اِلیس تغییر کرد. شریک جدید با ورود سرمایه نقدی به شرکت توانست برند تیفانی را به مهم‌ترین پخش کننده ظروف چینی و کریستال و اقلامی مانند عطر و لوازم جانبی مرتبط با مد تبدیل کنند آنها این محصولات را مستقیم از فرانسه وارد می‌کردند. زنان شیک پوش آن زمان نام تیفانی را به خوبی می‌شناختند و برای تهیه کالاهای لوکس به فروشگاه آنها مراجعه می‌کردند. به این ترتیب نام آنها به سرعت سر زبانها افتاد.در اواسط دهه 1850 تیفانی و شرکا تصمیم به فروش جواهرات گرفتند و جواهرات تیفانی از اینجا شروع شد. در سال 1845 آنها اولین کاتالوگ از محصولات را منتشر کردند که این نوآوری آنها برای اولین بار انجام می‌شد، آنها نام این کتاب را کتاب آبی گذاشتند و طیف کاملی از محصولاتشان را در آن معرفی کردند و این امکان را فراهم کردند که مشتریان برای دریافت این کاتالوگ آن‌را از طریق پست سفارش بدهند و نیازی به مراجعه حضوری نبود. این مساله یکی از نقاط عطف در تاریخچه برند به حساب می آید. این کاتالوگ اکنون به نام کتاب آبی تیفانی شناخته می‌شود و هر سال برای معرفی محصولات جدید چاپ می‌شود.
کتاب آبی تیفانی
اولین کاتالوگ تیفانی – کتاب آبی

انقلاب فرانسه و ارتقای تجارت جواهرات تیفانی

در سال 1848 با سقوط لوئی فیلیپ انقلاب دیگری در فرانسه اتفاق افتاد و جمهوری دوم با محوریت مبارزه با تجملات و اشرافی‌گرایی به پا شد، به همین دلیل در فرانسه تمام اشراف‌زادگان و درباریان در حال فرار بودند و فقط می‌توانستند اشیای قیمتی که کمتر جا می‌گیرند نظیر جواهرات را با خود ببرند و اینجا بود که شرکا با تیزهوشی توانستند برگ مهمی را در تاریخچه برند تیفانی رقم بزنند.  اشراف‌زادگان فراری تمایل زیادی داشتند تا جواهراتشان را بفروشند و تبدیل به پول نقد کنند. با وجود اینکه شرایط در فرانسه پایدار نبود و حضور در پاریس می‌توانست خطرات زیادی به همراه داشته باشد شرکا تصمیم گرفتند که از این موقعیت استفاده کنند و برای خرید این جواهرات باکیفیت و ارزشمند به آنجا بروند، یانگ به سرعت در پاریس مستقر شد و شروع به خرید این جواهرات عالی کرد و مدت کمی بعد این جواهرات روی پیشخوان فروشگاه برادوی نیویورک بود. با سود خوبی که خرید و فروش این جواهرات فرانسوی برای شرکت به همراه داشت آنها چندین مغازه جواهرفروشی افتتاح کردند. این یکی دیگر از نقاط عطف در تاریخچه برند تیفانی بود.
جواهرات فرانسوی
جواهری مربوط به سالهای انقلاب فرانسه

اولین تولیدکننده نقره باکیفیت در آمریکا

در همین سالها یعنی نیمه دوم قرن نوزدهم، تقاضا برای کالای نقره بسیار زیاد بود، چارلز تیفانی یک قرارداد انحصاری با جان سی‌مور، نقره ساز معروف نیویورک، امضا کرد و طبق این قرارداد جان سی‌مور می‌بایست نقره استرلینگ، نقره با درجه خلوص 925، برای شرکت تیفانی آماده کند. شرکت “تیفانی، یانگ و الیس” اولین شرکت جواهرسازی آمریکایی بود که از فلزی با چنین کیفیتی استفاده می‌کرد. با تصمیم کنگره ایالات متحده در سال 1852 به عنوان استاندارد دولتی پذیرفته شد و شرکت تیفانی، یانگ و الیس به عنوان اولین عرضه‌کننده نقره با‌کیفیت در آمریکا شناخته شد. در بررسی تاریخچه برند تیفانی اولین‌های زیادی می‌بینیم. این برند همواره سعی داشته پیشرو باشد و قطعا این یکی از رموز موفقیت پایدار برند تیفانی بوده و هست.
ظروف نقره تیفانی
نمونه‌ای از ظروف نقره ساخت تیفانی

تیفانی پادشاه الماس‌ها

در سال 1853 چارلز لوئیس سهام شرکا را خریداری کرد و نام شرکت به .Tiffany & Co  تغییر یافت. چارلز لوئیس فروشگاه نیویورک را به شماره 550 خیابان برادوی منتقل کرد. چارلز لوئیس تیفانی بعد از خرید خوبی که در فرانسه در خلال انقلاب دوم انجام داد، فهمیده بود که خرید سنگ‌های قیمتی با ارزش و کمیاب، سودآوریِ زیادی برایش دارد و از همان زمان این کار را به طور جدی انجام می‌داد. چارلز لوئیس تا سال 1887 موفق شد تا یک سوم جواهرات سلطنتی فرانسه را جمع‌آوری کند و از این بابت جهان را شوکه کرد و در نهایت در سال 1878 توانست عنوان “پادشاه الماس ها” را از آن خود کند.

مقالۀ پیشنهادی:  تاریخچه برند ونکلیف اند آرپلز

در سال 1877 در معادن الماس کیمبرلی در آفریقا الماس زردی با وزن حدود 287 قیراط کشف شد و یک سال بعد چارلز لوئیس تیفانی، بنیان‌گذار برند تیفانی، آن را به قیمت 18000 دلار خریداری کرد و شهرت خود را به عنوان “پادشاه الماس‌ها” تثبیت کرد. الماس زرد افسانه‌ای تیفانی یکی از نقاط عطف مهم در تاریخچه برند تیفانی است. الماس برای تراش به پاریس برده شد و توسط دکتر جورج فردریک کونز، گوهرشناس ارشد تیفانی به قطعه‌ای 128 قیراطی و با 82 صفحه برش خورد. ارزش این الماس در سال 2019 حدود 30 میلیون دلار تخمین زده شد.

الماس زرد
الماس زرد افسانه‌ای تیفانی

تیفانی و تحول حلقه‌های سولیتر

تا سال 1900 تیفانی افتخارات زیادی از جمله کسب امتیاز ضرب سکه‌ها و مهرهای دولت امریکا، احداث شرکتی برای تولید گلدانو اکسسوری‌های دیگر با همین نام، سفارش ساخت پایه‌هایی حکاکی شده برای دعوت به مراسم رونمایی از مجسمه آزادی و مواردی دیگر که همگی در سرگذشت تیفانی مانند چراغ‌های نورانی خودنمایی می‌کنند.

اما در سال 1886 تیفانی یک پیشرفت واقعی در دنیای جواهرات ایجاد کرد. او طرح جدیدی برای حلقه‌های نامزدی ایجاد کرد که خیلی زود به آرزوی هر دختری تبدیل شد. در این حلقه سولیتر، الماس با شش چنگ ست می شد، تا قبل از آن الماس‌ها با سه یا چهارچنگ روی کار سوار می‌شدند. این طرح عنوانتیفانی ستینگیا همان چنگ‌گذاری تیفانی را گرفت و یکی از محبوب‌ترین طرح‌های حلقه نامزدی در جهان شد.

چارلز تیفانی یک جمله معروف داشت او می‌گفت: “طراحی خوب، یک بیزینس خوب است.” و این اعتقاد همواره در سرتاسر تاریخچه و سرگذشت تیفانی الهام‌بخش این برند بوده است.

مقالۀ پیشنهادی:  الماس‌ها و یاقوت‌های آسیایی روی تاج ملکه انگلستان
حلقه تیفانی
حلقه سولیتر شش چنگ تیفانی

معرفی سنگ‌های قیمتی جدید به دنیا

تیفانی نوآوری‌های زیادی در زمینه جواهرات داشته است، حتی دنیا را با سنگ‌های قیمتی آشنا کرده که قبلا برای انسان شناخته شده نبود. در سال 1902 تیفانی از سنگی به نام کونزایت پرده‌برداری کرد سنگی که به افتخار گوهرشناس و گوهرتراش افسانه‌ای تیفانی، جورج کونز، به نام او نام‌گذاری شد.

تیفانی همچنین مورگانیت را در ماداگاسکار در سال 1910 کشف کرد و آن را به افتخار یکی از وفادارترین مشتریان خود – سرمایه دار بانکی جان پیرپونت مورگان – نام‌گذاری کرد. پس از آنها تانزانیت در سال 1967 و ساوورایت در سال 1974 دنبال شد و امروزه گوهرشناسان تیفانی به سفر به دورافتاده‌ترین نقاط جهان برای تهیه دیدنی‌ترین سنگ‌های قیمتی ادامه می‌دهند.

سنگهایی که توسط تیفانی به دنیا معرفی شد
سنگ‌های معرفی شده توسط تیفانی

تیفانی، پیشرو در طراحی

تیفانی در طول تاریخ خود با طراحان رؤیایی همچون السا پرتی، پالوما پیکاسو و ژان شلمبرژه همکاری داشته است. گردنبند Open Heart اثر Elsa Peretti بیش از 40 سال است که به هدیه‌ای نمادین برای مناسبت‌های مثل تولد 18 یا 21 سالگی و یا جشن فارغ‌التحصیلی تبدیل شده است.

انگشترهای تیفانی پالوما پیکاسو پوشیده شده از نگین‌های یاقوت صورتی و یا طرح‌های به‌یاد‌ماندنی از طراح تکرار نشدنی ژان شلمبرژه. تیفانی با پیروی از شعار خالق خود مبنی بر اینکه طراحی خوب یک بیزینس خوب می‌باشد همواره سعی کرده که بهترین طراحان را در مجموعه خود بکار گیرد.

ترکیب خلاقیت، به‌روزبودن و استفاده از تکنولوژی روز، اهتمام در پیشرو بودن، بکارگیری هنرمندان و طراحان صاحب سبک و خلاق و همچنین فراهم کردن شرایطی برای ابداع و نوآوری در کنار هم منجر به موفقیت پایدار برند تیفانی شده است. در حال حاضر ارزش برند تیفانی حدود 5.5 میلیارد دلار آمریکا می‌باشد و بیش از 326 نمایندگی در سرتاسر جهان را اداره می‌نماید.

مقالۀ پیشنهادی:  جواهرات افسانه‌ای Alessio Boschi زبانزد در دنیای جواهرات
سه طراح افسانه ای تیفانی
پالوما پیکاسو، السا پرتی و ژان شلمبرژه

دیدگاهتان را بنویسید