آشنایی با مفاهیم تراش سنگ‌ها

در این ویدیو با مشاهده تصاویر مختلف با مفاهیم تراش سنگ‌های قیمتی آشنا می‌شوید. اینکه تراش‌های مختلف در سنگ‌های قیمتی چه تفاوتی دارند. می‌توانید ویدیو را ببینید یا فایل صوتی را گوش کنید:

پخش ویدیو:

تراش سنگ‌های قیمتی ۲ فاکتور عمده شکل برش (Cutting Shape) و سبک برش (Cutting Style) را شامل می‌شود. در ادامه می‌خواهیم در مورد این ۲ فاکتور بیشتر بدانیم.

انواع تراش سنگ ها

شکل برش (Cutting Shape) که به شکل هندسی سنگ اشاره می‌کند. این اشکال می‌تواند گرد، مربع، مستطیل، مثلث، بیضی، اشکی، قلب، قایقی و … باشد.

سبک برش (Cutting Style) که به نحوه قرارگیری صفحات برش روی سنگ اشاره می‌کند. ۴ سبک کلی برش سنگ به صورت دامله، برلیان، پلکانی یا زمردی و ترکیبی می باشد.

بنابراین برای معرفی یک سنگ تراش‌خورده باید ۲ عبارت شکل و سبک برش را بعد از نام سنگ بکار ببریم. مثلا «الماس گرد برلیان» یا «آمتیست مربع پلکانی».

تراش سنگ

برای اینکه تراش سنگ‌های قیمتی را بهتر توصیف کنیم، بهتر است که در ابتدا بخش‌های مختلف یک سنگ تراش‌خورده را بشناسیم.

تراش برلیان

سنگ‌های تراش‌خورده عموما ۳ قسمت اصلی دارند که به نام های تاج (Crown)، کمربند (Girdle) و خیمه (Pavilion) شناخته می‌شوند. به صفحه رویی سنگ Table و به نقطه انتهایی آن Culet گفته می‌شود. دلیل وجود کمربند و کیولت این است که الماس در هیچ قسمتی نوک تیز نباشد و لب پر نشود.شکل و تعداد صفحات روی هر کدام از این بخش‌ها، سبک تراش را تعیین می‌کند. با این توصیفات سبک‌های تراش عبارتند از:

برش دامله یا گنبدی (Cabochon Cut)

تراش دامله یا کابوشن

در این نوع برش، هیچ صفحه‌ای بر روی سنگ ایجاد نمی‌شود و سطح آن به صورت یکپارچه صیقلی می‌شود. معمولا در سنگ‌هایی با ارزش کمتر، سنگهایی که ناخالصی زیاد و یا سنگهایی که پدیده‌های نوری مثل «پدیده ستاره‌ای» یا «چشم ببری» دارند، از این نوع برش استفاده می‌شود. توضیحات بیشتر را می‌توانید در ویکیپدیا ببینید.

مقالۀ پیشنهادی:  چهار فاکتور اصلی درجه‌بندی الماس یا 4C’s معروف

برش برلیان (Brilliant Cut)

برش برلیان

عمده سنگ‌های قیمتی به این سبک برش داده می‌شوند زیرا براقی بیشتری را در سنگ بوجود می‌آورد. در این نوع برش معمولا بین ۵۷ تا ۵۹ صفحه با ابعاد و اشکال مختلف در سنگ ایجاد می‌شود. توضیحات بیشتر را می‌توانید در ویکیپدیا ببینید.

برش زمردی یا پله‌ای (Emerald or Step Cut)

برش زمردی یا پلکانی

در این نوع برش، سنگ به شکل مربع یا مستطیل که گوشه‌های آن برای جلوگیری از شکستن گرفته شده است، برش می‌خورد. در قسمت تاج، صفحات کم، بصورت کاملا صاف و صیقلی و بصورت پله‌ای برش داده می‌شوند. این نوع برش، رنگ سنگ را به خوبی نمایان می‌سازد اما از معایب آن این است که ناخالصی‌های موجود در سنگ را آشکار می‌کند. قسمت خیمه، شبیه به برلیان، برش می‌خورد. توضیحات بیشتر را می‌توانید در ویکیپدیا ببینید.

برش ترکیبی (Mixed Cut)

این برش ترکیبی از دو برش برلیان و پله‌ای می‌باشد که در آن، قسمت تاج به صورت پله‌ای و خیمه به صورت برلیان و یا برعکس برش داده می‌شود.

برای آشنایی با جواهرات اینجا را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید