چطور در محاسبه قیمت طلا و جواهرات حرفه‌ای باشیم؟

زیورآلات عموما از یک قطعه فلز گرانبها مثل طلا، نقره یا پلاتین ساخته می‌شود و زمانی که در آنها از سنگ­های زینتی یا گوهر استفاده شود به آن جواهر می‌گویند. برای آشنایی بیشتر با جواهرات اینجا و برای آشنایی با روش محاسبه قیمت طلا و جواهرات ادامه مطلب را بخوانید. 

پخش ویدیو:

حتما تا به حال خیلی برای شما پیش آمده است که برای خرید طلا یا جواهر به فروشگاهی مراجعه کرده‌­اید. قیمت یک قطعه را از فروشنده پرسیده‌­اید و فروشنده در حالی‌که شما با جدیت به صفحه ماشین­ حساب او نگاه می­‌ کنید، لحظاتی را به محاسبه قیمت آن قطعه می‌ پردازد. در نهایت با آنکه شما قیمت یک گرم طلا را از رادیو، تلویزیون و سایت­های اینترنتی می‌­دانید، اما متوجه نمی‌شوید که چرا قیمت نهایی با آنچه شما فکر می‌کنید متفاوت است.

برای آنکه این تفاوت را به زبان ساده برایتان بازگو کنم با من همراه باشید.

قیمت طلا و جواهر

عوامل موثر در محاسبه قیمت طلا و جواهرات

قیمت یک قطعه طلا یا جواهر ساخته شده از موارد زیر تشکیل می‌­شود:

  • قیمت پایه فلز به کار رفته در آن مثل طلا، پلاتین، نقره و غیره که معمولا ثابت نبوده و هر روز تغییر می‌ کند. قیمت لحظه‌ای فلزات گرانبها را می‌توانید از اینجا ببینید.
  • قیمت سنگ‌های به کار رفته در آن مثل الماس، یاقوت و غیره و حتی سنگ‌های اتمی و بدلی که عموما با دلار سنجیده می‌شود
  • هزینه اجرت ساخت که در واقع هزینه دستمزد کارگران، برق، آب و سایر هزینه‌هایی است که در طول مراحل ساخت کار توسط تولیدکننده پرداخت شده است. همچنین این هزینه شامل هزینه‌هایی است که برای طراحی صرف شده است و هر چقدر برای طراحی قطعه زمان بیشتری صرف شود و یا آن قطعه طرح خاص‌تر و منحصر به فردتری داشته باشد، طبیعتا اجرت طراحی آن نیز بیشتر خواهد بود. برای آشنایی با طراحی جواهرات اینجا ۵۱ را بخوانید.
مقالۀ پیشنهادی:  آشنایی با مفاهیم تراش سنگ‌ها

تا اینجای کار از جمع موارد بالا، بهای تمام شده یک قطعه طلا یا جواهر بدست می­‌آید تا آن قطعه به دست فروشنده برسد. در نهایت فروشنده سود موردنظر خود را که در عرف بازار بین ۵ تا ۱۰ درصد می‌ باشد، به بهای تمام شده اضافه می­‌کند و آن قیمت را به شما اعلام می­‌کند.

چون در هر قطعه، وزن فلز به کار رفته و قیمت آن هر روز تغییر می­کند و همچنین اجرت پرداخت شده برای ساخت کارهای مختلف، متفاوت می­‌باشند، فروشندگان مجبورند برای هر قطعه طلا یا جواهر تمامی موارد بالا را جداگانه محاسبه کنند تا قیمت نهایی بدست آید.

برای آنکه راحت‌تر موضوع را درک کنید، یک مثال می‌زنم.

مثال محاسبه قیمت طلا و جواهر

فرض کنید که شما قیمت یک قطعه انگشتر الماس که در آن ۶ گرم طلا ۱۸ عیار و ۰/۵ قیراط الماس بکار رفته است را می‌پرسید. قیمت نهایی این انگشتر اینطور محاسبه می‌شود:

 

  • هزینه طلای بکار رفته وقتی قیمت هر گرم طلا 300،000 تومان باشد:
6 * 300،000 = 1،800،000 تومان
  • هزینه الماس بکار رفته وقتی قیمت هر قیراط الماس ریز 500 دلار و قیمت هر دلار 3،000 تومان باشد:
0/5 * 500 * 3،000 = 750،000 تومان
  • هزینه اجرت انگشتر شامل هزینه‌های طراحی و ریختگی، مخراج‌کاری و غیره به صورت فرضی:
700،000 تومان
بنابراین بهای تمام شده ساخت این انگشتر عبارتست از: 1،800،000 + 750،000 + 700،000 = 3،250،000 تومان
درصورتی که فروشنده سود 7% را درنظر بگیرد، قیمت نهایی عبارتست از: 3،250،000 + 7% = 3،478،000 تومان

 

اگر در این انگشتر یک قطعه زمرد به وزن مثلا ۲ قیراط و به ارزش ۶،۰۰۰،۰۰۰ تومان به کار رفته باشد، با آنکه وزن کلی انگشتر تغییر چندانی نخواهد کرد، قیمت آن در حدود ۹،۵۰۰،۰۰۰ تومان خواهد بود.

مقالۀ پیشنهادی:  الماس شاه ، الماسی که ایران برای عذرخواهی به روسیه هدیه داد

امیدوارم که با خواندن این مطلب، به خوبی با روش محاسبه قیمت طلا و جواهرات آشنا شده باشید. ما در نایریکا برای محاسبه قیمت جواهرات سفارشی دقیقا از همین روش استفاده می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید