تمیز کردن حلقه الماس و مراقبت از آن

سنگ الماس از ارزشندترین سنگ‌های قیتی به‌شمار می رود. یک انگشتر الماس نه تنها زرق و برق دارد، بلکه اغلب گران هم است. به همین خاطر یادگیری نحوه مراقبت از الماس و شرایط نگهداری آن برای اطمینان از ماندن انگشتر در شرایط اولیه، بسیار مهم است. یک الماس تمیز بسیار درخشان‌تر است که باعث می‌شود بیشتر مورد توجه قرار گیرید.
پخش ویدیو:

تمیز کردن حلقه الماس

1- کمی آمونیاک را در آب گرم مخلوط کرده و مقدار کمی مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. حلقه الماس خود را بین 20 تا 30 دقیقه در مایع تمیزکننده‌ای که آماده کرده‌اید بگذارید. اگر الماس شما از دارای شکستگی است، از آمونیاک استفاده نکنید زیرا ممکن است به پرشدگی‌ها و روکش سنگ آسیب برساند.

2- مطمئن شوید که از چیزی که حاوی ماده سفید کننده مثل وایتکس یا کلر است استفاده نکنید، زیرا ممکن است به فلزاتی مانند طلا یا پلاتین آسیب برساند. حتی وقتی جواهرات خود را می‌پوشید، نباید اجازه دهید با کلر در تماس باشد، زیرا می‌تواند برای جواهر شما مضر باشد.

3- از یک مسواک نرم برای پاک کردن گرد و خاک جمع شده در شکاف‌های حلقه استفاده کنید. حلقه را به آرامی مسواک بزنید تا چنگ‌های آن که الماس را نگه داشته اند کنده نشود.

4- حتما قسمت زیرین الماس را تمیز کنید، زیرا پایه‌های نصب در زیر سنگ جایی است که خاک زیادی ایجاد می شود.

5- حلقه را با آب بشویید و آن را با یک پارچه نرم و بدون پرز خشک کنید.

6- حلقه الماس خود را یک بار در هفته یا هر دو هفته یکبار تمیز کنید. اگر مدت زمان بیشتری صبر کنید، خاک‌های جمع شده می‌توانند سخت شوند و ممکن است نتوانید انگشتر را با دست تمیز کنید. در این صورت ممکن است لازم باشد که آن را با یک دستگاه اولتراسونیک (دستگاه تخصصی شستشوی جواهرات) تمیز کنید. و همچنین توجه داشته باشید که خاک‌های جمع شده می‌توانند موجب تغییر سایز حلقه شما شوند، زیرا خاک باعث ایجاد اصطکاک اضافی می شود و باعث می شود فلز سریعتر سایش کند.

مقالۀ پیشنهادی:  الماس نورالعین یکی از بزرگ‌ترین الماس‌های صورتی دنیا

7- رینگ طلا را می توان با پلیش تمیز کرد در حالی که نقره استرینگ را باید با یک دستمال مخصوص تمیز کردن نقره جلا داد.

همیشه حواستان به الماس باشد و هر زمان هرگونه علامتی مبنی بر شل شدن آن در جای خود دیدید سریع برای تعمیر آن اقدام کنید تا از بروز هرگونه مشکلی در آینده بپرهیزید.

تمیز کردن جواهرات

نکات مهم زمانی که حلقه الماس خود را می‌پوشید

احتمالاً شما می‌خواهید الماس خود را به همه نشان دهید، درست است؟ چه کسی نیست!

در حالی که ممکن است شما بخواهید الماس خود را به همه نشان دهید، چند نکته وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. اگر احتیاط نکنید ممکن است سنگ را از دست داده و یا به آن آسیب بزنید.

1- مطمئن باشید که حلقه روی انگشتتان محکم است. اگر حلقه الماس شما کمی سست است، ممکن است در زمانی که دستان خود را می‌شویید یا چیزی را به دوست خود می‌دهید، از دستتان بیافتد. اگر روی انگشتتان مناسب نیست، حتما حلقه خود را به یک جواهرسازی ببرید و آن را تغییر اندازه دهید.

2- مراقب باشید به جایی گیر نکند. بسته به قطع الماس و همچنین چنگ‌های آن، حلقه می‌تواند روی بعضی از مواد مانند ژاکت یا توری گیر کند. اگر زمانی گیر کرد، از سریع کشیدن آن خودداری کنید. با آن ملایم باشید تا چنگ‌ها کنده نشود.

اگر زمانی چنگ ها را خم کردید، سریعاً آن را پیش یک جواهرساز ببرید تا آن را تعمیر کند. در غیر این صورت ممکن است الماس خود را از دست بدهید.

مقالۀ پیشنهادی:  الماس کولینان ، بزرگترین الماس تراش نخورده دنیا در اختیار خاندان سلطنتی انگلستان

3- از خاک دور شوید. اگرچه می‌توانید حلقه الماس خود را تمیز کنید، اما بهتر است در شرایطی قرار نگیرید که مجبور شوید این کار را انجام دهید. هر زمان خواستید ورزش، باغبانی و یا هر کاری در محیط آلوده یا خاکی دیگری را انجام دهید، حلقه خود را از دست خارج کنید.

تمیز کردن جواهرات

نگهداری از حلقه الماس زمانی که آن را نمی پوشید

ممکن است که شما هر جا که می خواهید بروید، انگشتر الماس خود را نپوشید. اگر حلقه نامزدی نباشد، فقط ممکن است بخواهید در موارد خاص آن را بپوشید. اما این حلقه ارزشمند است، پس چیزی نیست که آن را بالای کمد بگذارید.

اول حلقه را تمیز کنید. این تضمین می کند که مواد زائد وارد محل نگهداری آن نشوند که بعداً به سختی جدا شوند. سطح زیر آن را صاف کنید و حلقه را درون یک میکرو فیبر یا کیف نمدی قرار دهید. تقریباً در هر فروشگاه جواهرات پاکت های پارچه ای که حلقه را می توان در آن قرار داد به فروش می رسند. آن را درون جعبه جواهرات نگهداری کنید تا زمانی که دوباره پوشیده شود.

حلقه الماس خود را از دیگر جواهرات جدا کنید تا خراشیده نشود. اگر جواهرات دیگری با الماس دارید، آنها را در کنار یکدیگر نگه ندارید، زیرا ممکن است یکدیگر را خراش دهند.

برای دیدن توضیحاتی درخصوص جواهرات سفارشی اینجا را ببینید.

برای اینکه درمورد الماس بیشتر بدانید، ویکیپدیا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید