تفاوت الماس و برلیان، چرا می‌پرسند این جواهر برلیان داره؟

حتما شنیدید که بسیاری از مشتریان از جواهرفروش می‌پرسند: «برلیان این جواهر اصله؟» در این ویدیو درباره تفاوت الماس و برلیان صحبت می‌کنیم و به این سؤال جواب می‌دهیم. می‌توانید ویدیو را ببینید یا فایل صوتی را گوش کنید:

پخش ویدیو:

جواهرات و تراش آنها

برای اینکه بفهمیم آیا برلیان و الماس یکی هستند و یا به عبارتی تفاوت الماس و برلیان را درست متوجه شویم، بهتر است که ابتدا راجع به جواهرات کمی بیشتر بدانیم. اینکه جواهر چیست؟ سپس درخصوص تفاوت الماس و برلیان صحبت خواهیم کرد.

الماس راف یا تراش نخورده

برای اینکه راجع به جواهرات بدانید اینجا را بخوانید. درصورتی که در زیورآلات از سنگ‌های قیمتی مانند الماس، یاقوت، زمرد و دیگر سنگ‌ها استفاده شود، به آنها جواهر می‌گویند. سنگ‌های قیمتی که از زمین بدست می‌آیند، اشکال نامنظمی دارند و باید آنها را تراش داد تا زیباتر به نظر آیند و بهتر بتوان از آنها در جواهرات استفاده کرد. در مورد سنگ‌های قیمتی یا گوهرها می‌توانید اینجا را بخوانید و همچنین در مورد تراش سنگ‌ها در اینجا مطالبی را بخوانید. این تراش‌ها بصورتی انجام می‌شوند که هم سطح بیرونی سنگ زیباتر شود و هم نور با رد شدن از سنگ و رسیدن به چشمان ما، درخشندگی سنگ را به رخ بکشد.

تراش برلیان

هرکدام از سنگ‌ها که در جواهرات سفارشی استفاده می‌شوند ویژگی‌های ظاهر و خواص مربوط به خود را دارند که از آنها در سنگ درمانی استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با سنگ درمانی اینجا و برای آشنایی با خواص گوهرها اینجا را بخوانید. می‌توان گفت معروف‌ترین و یکی از ارزشمندترین سنگ‌های قیمتی که در جواهرات استفاده می‌شود، الماس است که برای استفاده در جواهرات، به اشکال مختلف مثل دایره، مربع، بیضی، مارکیز، قلب و غیره، با انواع مختلف برش مثل برلیان، زمردی، باگت و غیره برش داده می‌شود.

مقالۀ پیشنهادی:  چطور برای سفارش ساخت جواهرات طرح مورد نظرم را انتخاب کنم؟

بنابراین عبارت برلیان یا Brilliant، یکی از انواع تراش سنگ‌هاست که می‌تواند روی الماس یا هر سنگ دیگر انجام شود. در این نوع تراش که توسط یه مهندس بلژیکی به نام Marcel Tolkowsky ابداع شده است، زوایا و اندازه صفحات، با محاسبات دقیق به صورتی درنظرگرفته می‌شود که بیشترین نوری که از جهات مختلف وارد سنگ می‌شود، پس از انعکاس داخلی در سنگ، از سطح بالایی آن (Table) خارج شده و به چشم برسد و در نتیجه سنگی که به صورت برلیان تراش خورده است، بیشترین درخشندگی را خواهد داشت. توضیحات بیشتر درخصوص تراش برلیان را در ویکیپدیا بخوانید.

تراش برلیان

چون امروزه در بازار ایران، سنگ الماس گرد با تراش برلیان، بیشترین کاربرد را در جواهرات دارد، متاسفانه به اشتباه توسط برخی از تولیدکنندگان و فروشندگان که اطلاعات کافی در زمینه گوهرشناسی ندارند، به نام «برلیان» خوانده می‌شود و عبارت «سنگ برلیان»، به اشتباه بین عموم مردم رواج پیدا کرده است.

در نتیجه همیشه به یاد داشته باشید که عبارت سنگ الماس و تراش برلیان را در جای خود استفاده کنیم، چون در یک قطعه جواهر ممکن است یک قطعه الماس با تراشی غیر از برلیان و یا سنگ دیگری با تراش برلیان به کار رفته باشد.

2 دیدگاه برای “تفاوت الماس و برلیان، چرا می‌پرسند این جواهر برلیان داره؟

دیدگاهتان را بنویسید